19 Mart 2016 Cumartesi

CUMHURİYET PAVYONU.

                                        

Sevgili takipçilerim hepinize iyi pazarlar dilerim,inadına dünde yapılan istanbuldaki TERÖR eylemlerine karşı duruşumu sergilemek için eğlenceli yazı  ve eski yıllardaki gençliğimdeki eğlence hayatından bahsedicem.
Şunada inanın yazdığım Pazar yazılarının taslaklarını ve resimlerini birkaç gün evvelden hazırlıyorum!
Tabi gençliğimin ilk yılları, o yıllarda çokta gencim ama inanılmaz bir gece hayatı tutkum var.Bu daha sonraki yıllarda işte bildiğiniz SEFERBERLİK ile ilgili kurumlarca çok dedikodusu yapılmış fısıltı gazetesi ile çok eleştirilmiş içtiğimiz viskinin dedikodusu yapılmıştır ama istihbarat ve terör ,eğlence  ve gece hayatı ile çok iç içedir.
Eğlence hayatımın ilk yıllarında bu hayatın bir kısmı olan BEYOĞLU olmak üzere batı devletlerinde nıght clup diye adlandırılan ama bizde PAVYON diye isimlendirilmiş eğlence mekanları vardı.
                              

Tabi konu ağarlıklı Beyoğlu olunca ben tarihsel olarakta bu bölgede aileden eskiyiz rahmetli bir amcam  ünlü bir kadın hastalıkları doktoru, tüm sosyete ve sanat dünyası doktor olarak onu biliyordu.
Ailemizinde BURSA sokağında büyük bir işyeri var o yıllarda bundan dolayı bölgede tanınıyoruz.Rahmetli peder beyde bekarlığında beyoğlunda yaşamış ,gece hayatını içinde hızlı bulunmuş 1950 li yıllarda onun için bölge insanıyız…

Özellikle o yıllarda ÇİN pavyon rahmetlik SİİRTLİ ZEKİ ÇELENK beyin en popüler olduğu mekan,sonra sırayla gidersek LONDRA PAVYON,MOULEN ROUJE, LİBAN PAVYON,HİSAR KULÜP,OLİMPİA PAVYON ve tepebaşında ELİZE KULÜP ,BEYAZ SARAY, ve tepebaşının HALİÇE bakan tarafı CUMHURİYET PAVYON aslında ismi ilk kurucusu merhum FAHRETTİN ASLAN bey GAZİNO olarak adlandırmış ama nedense ağızlara pavyon olarak takılmış neonlarda CUMHURİYET GAZİNOSU olarak adlandırılırdı.
LIBAN ve OLİMPİA pavyonların sahibide hem ilk okuldan sınıf arkadaşım hemde babası rahmetli babamın ahbabı idi allah uzun ömür versin çok sevdiğim bir arkadaşımdı.

Tabi pavyon kültürü o yıllarda eğlence sektöründe belirli bir saati işgal eder genelde bu işin raconunu bilenler ,gece 1 gibi pavyona gider gece üç,dört gibide çıkar…
Pavyon müşteriside farklıdır bir koyun müşteri sınıfı vardır işte anadoludan ticaret için gelmiş veya burda istanbulda servet yapmış ama eğlenceye ve kadına merak salmış paralı insanlar.
                                    

Birde gece hayatını alemi bilen dünyayı tanıyan, çevresi olan bu mekanlarda sadece eğlenmeye gelip adabı ile eğlence seyredip mekan dolaşan insanlar.

Çünkü pavyon kapandıktan sonrada bilinçli pavyon müşterisinin son gittiği sabahçı mekanı vardır,o müşteri artık yanında o hayattan bayan arkadaşı varsa, yine son bir çorbasını ve son dublelerini içiceği sakin müzikli mekanlar vardır,zaten ordan çıktığındada normal insanlar güne başlar sen yatmaya gidersin.

Tabi inanın diyorum o koyun müşteri İstanbullu yerli olsun veya Anadolulu olsun birkaç ay içinde fabrikasını,çiftliğini,çubuğunu sıfırlayan ailesini kaybeden nice insanlar gördük….

Tabi sempte benim arkadaşlarım fazla bu hayata takılmazlardı bende biraz tek gezmeyi seven insandım arada arkadaşlarla takılsakta genelde tek gezerdim.
Bazen gece arkadaşların yanına gelirdim otururdum masaya OOOO derlerdi baba bu gece PAVYON yolcusu.Derdim nerden anladınız, nerden anlıyacaz derlerdi PAVYON ünüformalarını çekmişin diye takılırlardı.
Tabi o tip beyoğlunda o mekanlarda takılınca ceket kumaş pantolon giyerdim spor elbiselerle  o mekanlarda hafif kalırsın.
                         

Benim en sevdiğim mekan TEPEBAŞI CUMHURİYET GAZİNOSU yani cumhuriyet pavyon,oda şundan bu mekan diğer beyoğlundaki pavyonlar gibi basık kapalı mekan değil.
Çok geniş camlı büyük salon ve büyük sahnesi olan.Loca bölümünde oturduğun zaman program aralarında perdeler otamatik kaldırılır ve enfes bir HALİÇ manzarası izlersin.
                                 

Ne zaman sahneye yeni bir program konucaksa perdeler iner program izlenir.

Bizim dönemimizde pavyonlarda aynı gazino programı olur tabi ses sanatçıları ÜVERTÜR dediğimiz sınıfta, ayrıca bayan dans şov gurubları son dönemlerde bunlar hep yabancıydı FİLİPİNLİ,POLONYALI,ROMANYALI guruplar ,bizim yöresel halk müziği ses sanatkarları ve halk oyunları icra eden folklor gurupları ve yerli dansöz bayanlar bunlar sıra ile program yapar müşteri izler birde gazinoda olmayan özellik işte orda başlıyor yalnız erkeklere masada arkadaşlık yapan konsumasyona çıkan  konsmatris bayanlar…

Zaten kafası kopan müşterinde bu yüzden kafaları kopar çiflik,çubuk,köşk fabrika gider.

Pavyon yöneticileri bizi tanır bize bu tip hadiseyi teklif bile etmezler ancak biz istersek masaya bayan gelir güzel bir bayandır yenidir oturur sohbet eder bize gelicek gidicek hesabı biliriz mekan sahipleride bizi bildikleri için hesabı KASTMADAN getirirler.))
                       

Tabi CUMHURİYET pavyonda en sevdiğim tüm program biter perdeler kalkar haliçe bakarak yavaş yavaş içkimi yudumlamak olurdu artık personel tüm mekan temizliğini bitirip işleri sonlanınca kalkar çıkardım,tam pavyonun önünde bir KÜRT börekçisi sabah el arabası ile satışa başlardı, derdim sağlam bir paket yap pudrasını bol dök artık nereye gidiyorsak orda karnımız kazındığı için yerdim veya yerdik.
                                

Yada işkenbeci ,çorbacıya.O yıllarda işkenbeci istanbulda çok boldu araba ile hangi sempten geçsek yol boyunca işkenbeci vardı…
Tabi ben diğer illerimizde seyahate gittiğimdede pavyonlara giderdim en sevdiklerimde İZMİR ve BURSA illerimizdekilerdi.
                           

Ankaranında ayrı yeri vardır MALTEPEDE,KIZILAY ile GÜVEN PARK arasındaki sokaklarda çok mekana giderdim,burdaki hadiseleri eğlenceleri ilerki zamanda anlatırım.))
                  

Tabi taksim tepebaşı güzergahı yıkılıp yeni yol yapılınca CUMHURİYET gazinosu maalesef istimlak edildi üstünden yol geçti karşısınada şu anda bulunan büyük çok katlı otopark yapıldı.
Maalesef o otoparkıda 1987 yılı başı İSTANBUL BELEDİYESİ işletmeler müdürü sevdiğim bir ağbimdi ilk denetlemesini beraber yapmıştık.Gece kulübü çıkışı!))
NOSTALJİ insanı insan yapan geçmişi özleten,hatırlatan bir argüman aradan yıllar geçtikten sonra bir gün beyoğlunda bir bayan arkadaşımla SOYTAŞ iş merkezinde güzel bir bar açılmıştı orda beraber sohbet edip içki alıyoruz,bardan çıktık araç KAT OTOPARKINDA tam yürüyerek üstüne geldik bir MEHTAP böyle yanardağ gibi çıkmış manzaraya daldık bir baktım benim CUMHURİYET PAVYONUN üstünden araçlar geçiyor.
Yaz akşamı hafifte rüzgar var çok tatlı, ARZU kız dedim şurdan ikişer bira alayım gel yolun altında ağacın altında MEHTAP a karşı içermisin,ayıp ettin içelim dedi.))

Gittim ikişer bira,çerez aldım sigarada içiyorum o zaman bizim yok olmuş CUMHURİYET PAVYONUN altındaki ağacın gölgesinde MEHTAPA karşı biralarımızı içtik ordan garaja gidip arabaya binip çektik gittik.
Sonra nemi oldu hayatımın en büyük GRIBİNİ o yaz günlerinde yaşadım farketmemişim hava sıcak, terliyim,rüzgarı tepebaşında sırtımdan alkollüyken yiyince nadir başıma gelen iş NANEYİ yedik çok kötü üç gün yataktan kalkamadım!
                                             

Hepinize iyi pazarlar,
SAYGILARIMLA,
ZEKİ ARSLAN.




1 yorum:

  1. hatırlıyorum burayı.severdim tepebaşıyı,,yazlık sineması,lunaparkı,çay bahçesi...kalmadı hiçbiri

    YanıtlaSil