1 Temmuz 2014 Salı

STRATEJİK YANGINA MÜDAHALE...

Sevgili takipçilerim bugün size türkiyeyi her zaman derinden etkilemiş orman ve diğer büyük sanayi ve o tip yangınlarla çok eskiden beri güçlü bir şekilde niye mücadele edemiyoruz teknik olarak onu biraz anlatıcam bildiklerimi ve konudaki uzmanlık alanımı sizlere aksetiricem bu bilgilerle belki bu konunun ülkemizde önü açılır,şimdiye kadar çok bunu devleti tepelerine bilgi notu olarak iletsekte bu hadise istenilen seviyeye gelemedi,çok güçlü olucağız dediğimiz bu kadar yatırımın yapıldığı TÜRKİYEMİZDE bu konuda maalesef çok gerideyiz.
Dünyada orman ve büyük yangınlara süper güçler çok stratejik yaklaşmışlar bu konuda büyük bir HAVACILIK ve diğer tekerlekli,paletli araçlar üstüne yatırım yapmışlar bunları kurumsal koordineli bir şekilde ülkelerinde çıkan büyük tip dediğimiz yangınlara özellikle HAVADAN kısa zamanda ulaşılması için ve mücadelede paletli ve tekerlekli araçların giremediği ve ulaşamadığı noktalarda YANGINLARA müdahale için HAVADAN kanatlı ve rötarlı (helikopter ve uçak) araçlarla müdahale etmek.
Tabi bu konuda özellikle AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ve KANADA hem coğrafyası hemde kuvvetli sanayi ve sosyal alanları için çok güçlü amfibik uçak ve helikopterler üretmişler ve bu konuda en önemlisi AFET BAKANLIĞI ve ARAMA KURTAMA kurumları içinde büyük lojistik altyapısı olan harekat merkezleri ve üstler oluşturmuşlar,bu harekat merkezlerinden tüm ülkeyi bir bütün olarak kabul edip ona göre büyük YANGINLARA koordineli bir şekilde müdahale ediyorlar ve bu konuda çok hassas şekilde KURUMSAL çalışıyorlar.
Özellikle KANADA AİR olarak amfibik uçak üretiminde ihtisaslaşmış KANADA şirketi helikopter konusundada AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ambifik alanda ihtisaslaşmış durumdadır.

Tabi büyük RUSYA FEDERASYONU aynı konular üstünde aynı ihtiyaçlara matuf olduğu için her iki tip hem amfibik yangın söndürme uçağı hemde helikopterinde çok başlarılı yenilikçi çalışmalar yapmış bu konuda vasıtalar üretmiş geniş RUSYA coğrafyasında kurduğu ACİL MÜDAHALE AFETLER BAKANLIĞI ve bu bakanlığa bağlı harekat merkezleri ve özel üst seviyesindeki alanlarda tüm RUSYA coğrafyasında BÜYÜK YANGINLARA ve özellikle coğrafyasındaki geniş ormanlardaki yangınlara bu uçak ve helikopter ile müdahale etmiş ve ediyorlar.
Gelelim bizim vahim durumumuza özellikle merhum TURGUT ÖZAL döneminde başlanan SANAYİ ve TURİZİM yatırımları ile birlikte gelişen türkiyede ORMAN alanlarına yavaş yavaş girilmiş ve bu yıllardan sonra ülkemizde doğal ORMAN yangınları dönem dönemde sabatajlara bağlı yangınlar artmış ve bunların tahribatı yüksek olmuş ve oluyor ormanlarımıza büyük hasar veriyor yok ediyor.

Özellikle bu sabotaj yangınların bir nedeni TERÖR ve yabancı gizli servislerin sabotaj faaliyetlerinden bir bölümüde orman alanlarını yok edip üstünde çeşitli maddi yatırıma dönücek tesislere yer açmak,yani RANT…!
1992 yılından sonra bu ihtiyaç yani HAVADAN YANGINA müdahale çıkan yangınlarla ihtiyaç duyulmuş özellikle KAMUOYUNUN feryatları yangınlar esnasında dikkate alınmış ilgili kurumlar ve bakanlıklar bu araçları almak için faliyete geçmiş fakat ÖZELLİKLE BATI ülkelerinde üretilen bu araçlar yüksek miktarda fiatları olduğu için ilgili bakanlıkların bütçeleri ve önemlisi bakım ve üstlenme masrafları çok geldiği için alamamışlar ilk etapta yaptıkları basit kiralama usulü olmuş tek tük birkaç helikopter kiralanmış.
Bu konuda türkiyenin şu saatte bile en büyük eksiği bu  yangın afetlerine yurt çapında müdahale edecek acil olarak havadan ve aynı anda yerdeki araçlarla kontrolü sağlıycak bir koordineli genel müdürlük veya ilgili bakanlık olmaması bu tip büyük yangın felaketlerini tek bir merkezden acil müdahaleyi yurt çapında yapıcak HAREKAT MERKEZLERİ ve askeri üst statüsünde kurulacak alanlar.

Özelikle 1993 yılından sonra RUSYA FEDERASYONU SSCB (SOVYETLER BİRLİĞİ) dağılıp kurulunca kapitalist sisteme girşinde ticaret alanında şimdiye kadar fazlaca ticaret hacmi olmayan ülkelerle iyi ilişkiler çerçevesinde TİCARETİNİ geliştirmek ve o ülkelerin eksik alanlardaki konularını tespit ederek her türlü elindeki imkanı sunmuşlardır TİCARİ anlamda işte tam o sırada özellikle bizim ilgili SİVİL BAKANLIKLARIMIZ ve GENEL MÜDÜRLÜKLERİMİZLE yakın ilşkiler kurularak bu AMFİBİK YANGIN UÇAKLARI VE HELİKOPTERLERİNİ bizlere çok cüzzi fiatlarla teklif etmişler bunda personel yetiştirme ve lojistik yedek parça desteğini garantilemişler o yıllarda ilk anda çok sıcak gelen bu teklifler daha sonra bu konulardaki bakanlık yetkilileri tarafından nedense hep ilgisiz kalınmış sadece ihtiyaca dönük yıllık periyodlarla kiralama yöntemine girilmiş yine aslında aynı satalım teklifini veren firmalarla.Bu güne kadarda bu konu hala gerçek anlamda TÜRKİYENİN sahip olacağı kurumsal bir düzeye gelmemiş bu son yıllarda bu kiralama sisteminin bize maliyetine ne son 20 yılda sorgulayan varmı TÜRKİYE CUMHURİYETİNDE onuda bilemiyorum.
Bir ara 2007 yılında bu konuda sayın BAŞBAKANIMIZ RECEP TAYYİP ERDOĞAN beye ilgili bilgiler gitmiş bu konuda sayın BAŞBAKAN ilgilensede sonra yine rafta kalınmış sadece İSTANBUL BELEDİYE başkanımız sayın KADİR TOPBAŞ ihtiyacın farkına varınca bazı elim hadiselerle iki amfibi uçak KİRALANMIŞ ama şu anda bende konuyu artık sıkılıp takip etmediğim için durum nedir bilmiyorum.
Zannederim ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ bu konuyu havacılık faliyeti konusunda yürütüyor ama dediğim gibi ellerinde kendimizin olacak güçlü amfibik uçak ve helikopte en önemlisi KURUMSAL olması gerekli YURT ÇAPINDA ACİL MÜDAHALE harekat merkezleri ve müdahale üstleri olması gerekli yani başlı başına bir KURUMSAL SİSTEME geçilmeli.
Bu konuda yanlış anlaşılmasın herhangi yanlı bir taraftan değil konunun uzmanı olarak RUSYA FEDERASYONU sistemleri hala bize avantaj getirebilecek şekilde kullanım ve modern bir planlama içinde araçlar ve gereçler ordan en iyi şekilde tedarik  edilebilir.
Bu konuyu bana hatırlatan  gazeteci sayın BAHATTİN ÇAĞDAŞ beye teşekkür ederim,yangınsız bir yaz tatili geçirmeniz dileği ile.
SAYGILARIMLA,

ZEKİ ARSLAN……..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder